Jdi na obsah Jdi na menu
 


Důvěřovat nebo nevěřit? Záleží na přístupu?

18. 2. 2010

Passau, pondělí 12.30. Je polední přestávka.

Beru si od „Itala“ za rohem objednanou polední pizzu a dávám číšníkovi na pult plnou dlaň odpočítaných drobných s poznámkou: „Mělo by to být přesně.“ Ten se na mě usměje a vhodí všechny mince do pokladny, aniž by je přepočítal. „Když to říkáte“, je jeho jediný komentář. Popřejeme si ještě hezký den a já se vracím v dobré náladě zpět na pracoviště. Pizza mi dnes obzvlášť chutná!

Je to tak prosté! Každý se může sám rozhodnout, jestli bude principielně důvěřovat nebo nedůvěřovat. Je pravda, že se v tomto případě jedná o maličkost. Je zde ale zřejmý náš zásadní postoj při jednání s lidmi. Ztotožňujete se s přátelským a důvěřivým číšníkem, nebo patříte spíš ke skupině lidí, kteří - zůstaňme u našeho případu - každou minci třikrát obrátí, se svraštělým čelem přesně odpočítají a pak nervózně prohlásí: „Drobnější už nemáte?“

Jak vlastně vzniká nedůvěra v našem životě? Není to tak, že už jako děti jsme ovlivněni výchovou, nehledě na to, co jsme si přinesli z „dřívější doby“? V prvních letech života jsme buď důvěřiví  - možno říci až naivní – nebo jsme rodiči nebo prarodiči vedeni ke strachu ze všeho.

Naivita a důvěřivost způsobují, že se stáváme lehkovážnými, neboť netušíme, s jak problematickým chováním dospělých se můžeme někdy setkat. Naše „naivní důvěřivost“ pak vede k hořkým zkušenostem.

Jestliže je v nás naopak už v dětství různým zastrašováním probuzena nedůvěra, tušíme nebezpečí a zákeřnost i tam, kde pro to nejsou důvody. Vyrůstáme pak v atmosféře nedůvěry, ale to nám přirozeně nebrání v získání vlastních zkušeností, které případně mohou vést ke změně našeho postoje.   V ideálním případě v nás výchovou vzniká „zdravá nedůvěra“ – snad by se dalo říci spíše ostražitost - která nám usnadňuje poznávat a zvládat nástrahy života. Jestliže ale přetrvávají převážně iracionální obavy a vyvolávají v nás bezdůvodnou nedůvěru, pak jsme sami proti sobě, jsme předpojatí a nejsme přístupni ničemu novému. Nejsme schopni přijímat a prohlubovat nové a nezbytné myšlenkové proudy, a to jen proto, že jsou nám cizí. Setkáme–li se pak s lidmi, kteří byli vychováni podobně jako my, je jasné, že od počátku panuje vzájemná nedůvěra.  

Ostatně: Máte také stále ještě kontakty na „starého dobrého přítele nebo přítelkyni“, se kterými jste si hráli už jako děti na písku? Ano? V tom případě se potvrzuje teorie Adolpha Knigge: „Žádné vztahy nemají dlouhého trvání kromě těch, které byly navázány v raném mládí. V dětství je člověk méně nedůvěřivý, méně lpí na malichernostech.“

Děti se učí rychleji než dospělí stýkat se bez nedůvěry a bez předsudků s lidmi, kteří jsou jiní než ony. Pokud my jako rodiče a vychovatelé dokážeme hodnotit a dále předávat jen to, co je podstatné, jsou dobré vyhlídky na to, že v mladých lidech nevznikne nedůvěra vůči okolí.

Čím vyhraněnější  je společenská a kulturní rozmanitost společnosti, tím nižší je její sociální kapitál. To je aktuální výsledek obsáhlé studie provedené pod vedením renomovaného amerického sociologa Roberta Putnama (1). „Sociální kapitál“ – klíčová vlastnost společenství – roste nebo klesá s ohledem na to, jestli jsou obyvatelé schopni více nebo méně spolupracovat a vzájemně se podporovat. Ke svému vzniku a vývoji potřebuje základnu důvěry (2). 

Studie, kterou Putnam provedl, je obsáhlá: Dotazováno bylo přes 30 tisíc osob různé barvy pleti z různých životních poměrů z celých USA. Výsledek nás konfrontoval se skutečností, která podporuje argumenty odpůrců multikulturní společnosti: Čím je společnost rozmanitější a různorodější, tím vykazuje méně solidarity a důvěry v komunální samosprávu a místní úřady. Obyvatelé hodnotí kvalitu svého života hůře, považují se za méně šťastné a mají méně přátel a kamarádů.  

Tráví více času u televize, kterou dokonce označují jako nejdůležitější zdroj zábavy. Studie vyvrací dosavadní názor, že v různorodé společnosti dochází často k napětí a vzájemným střetům a ukazuje spíš opak: Lidé z multikulturní společnosti „se stahují do sebe jako hlemýždi do ulity“. Převládá vzájemná nedůvěra, která se týká nejen všech cizích skupin, ale i té vlastní! Například obyvatelé Latinské Ameriky nevěří nejen bílým, černým a Asiatům, ale nevěří ani vlastním lidem.

Podle názoru Putnama bude v budoucnu moderní společnost v další generaci ještě rozmanitější než dnes. To bychom měli chápat jako výzvu a dlouhodobě jako šanci. Bude nutné najít nové a rozsáhlejší formy ztraceného pocitu vzájemné sounáležitosti, abychom snížili negativní aspekty směšování. Je nezbytný vznik nového sociálního porozumění.  Otázka vlastní identity (které jedinečné rysy mám ) musí být nahrazena vědomím „my“ (které vlastnosti sdílím s celou skupinou). 

„Přílišná  důvěřivost je často hloupost, přílišná nedůvěra je vždy neštěstím“ (Johann Nepomuk Nestroy). Dobré vztahy fungují jen tehdy, když jsme schopni překonat své výhrady a poskytnout spolubližním pocit důvěry. Prostě se o to pokusme a přistupujme k sobě navzájem otevřeně a bez předsudků. Když se tak chováme a signalizujeme našemu protějšku: „Věřím ti, že to se mnou myslíš dobře!“, pak nemá nedůvěra žádné opodstatnění a důvěra dostává opravdovou šanci. 

Snad bychom si při této příležitosti měli uvědomit, že každý den prožíváme skutečnou důvěru, aniž bychom o tom přemýšleli a hledali důvod. Někteří to nazývají vírou v život, jiní vírou ve vyšší, Boží vedení. Bez této přirozené důvěry – pro mnohé je to nevědomé poznání vnitřní síly – nemůžeme přistupovat ke svým bližním tak, jak si to zaslouží. O to důležitější je s díky si uvědomit, co přijímáme, a předávat to dál. Neboť výměna sil musí být mnohotvárná. Nikoliv jednostranná, jen od člověka k člověku, nýbrž také ke zdroji veškeré síly a důvěry, aby se tato výměna stala koloběhem, který všechny občerstvuje a oživuje.

 

Vše o esoterice a duchovním životě a spousty zajímavých a poučných témat
www.skola-esoteriky.cz
Zdroj: www.svetgralu.cz
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář